Tak to już bywa, że serialowe przygody jakichś bohaterów znacznie odbiegają od tego, co było ich udziałem na kartkach książek. Nie inaczej jest z Takeshi Kovacsem w Modyfikowanym węglu przeniesionym na mały ekran przez Netflix. Dlatego nie będę tu porównywać tego, co możemy obejrzeć z tym, co możemy przeczytać w „kovacsowej” trylogii brytyjskiego pisarza Richarda Morgana.

Bardzo daleka przyszłość, Ziemia pod władaniem Protektoratu. Ludzkość nie tylko dotarła do gwiazd, zasiedliła inne planety – ale przede wszystkim stała się nieśmiertelna. W dosłownym tego słowa znaczeniu. Wynalezione kilkaset lat wcześniej tzw. „stosy”, wszczepiane ludziom u podstawy czaszki, gromadzą ich myśli, doświadczenia, świadomość, całe człowiecze „ja”. Gdy ciało umiera, stos można przenieść do innego. Szybko wytworzyła się kasta Matów: bogaczy i ludzi przy władzy, którzy w ten sposób zapewnili sobie wieczne trwanie. Ściśle też reglamentują reszcie społeczeństwa dostęp do podobnego przywileju.

ALTERED CARBON Trailer #3 NEW (2018) Netflix Sci-Fi Series HD

Wynalezienie stosów przyniosło też inne możliwości – życie w świecie wirtualnym. Ludzka świadomość może być przeniesiona w stworzoną przez sztuczną inteligencję fantazję, co może służyć np. zabawie, ale też i torturom, gdyż wirtualne doznania człowiek odczuwa tak samo, jak rzeczywiste.

Wszystko to sprawiło, że śmierć przestała oznaczać to, czym była od zarania dziejów. Stała się chwilą, gdy zniszczeniu ulegał stos, a samo ciało zostało nazwane „powłoką”. Przestano wykonywać egzekucje, skazanym po prostu wyciągano stos, a ich powłoki wkładano do „zamrażarki”. Często stawały się czarnorynkowym towarem. Gdy zaś zniszczeniu ulegało ciało jakiejś ofiary wypadku, małe socjalne ubezpiecznie pozwalało jedynie na „powłokę z odzysku” (np. dziecko mogło dostać ciało staruszki).

Oczywiście byli też tacy, którym się to nie podobało, jak różne grupy religijne. Uważają, że bóg dał człowiekowi tylko jedno ciało, by umarł wraz z nim. Pod ich presją światowy rząd odrzuca „Poprawkę 653”, która pozwalała wybudzać zamordowanych, by zeznawali przeciwko swoim zabójcom.

Pod rządami Protektoratu już prawie nie ma ruchu oporu. Największym zagrożeniem dla władzy byli tzw. Emisariusze, świetnie wyszkoleni, według propagandowych przekazów bezwzględni mordercy i terroryści. W rzeczywistości nie stanowili aż takiej siły, jednak Protektorat potrzebował mitu o tym, jak ocalił ludzkość i zapewnił jej pokój.

Takeshi Kovacs był takim Emisariuszem. Schwytany ponad 200 lat temu spędził ten czas w „zamrażarce”. Teraz budzi się w wysportowanym, sprawnym ciele i dowiaduje, że jest własnością Laurensa Bancrofta, najbogatszego człowieka Protektoratu. Z więzienia odbiera go policyjna detektyw Ortega, stara się dowiedzieć, dlaczego Bancroft wybudził Kovacsa. Jej zainteresowanie okazuje się zrozumiałe: dostał powłokę Rykera, dawnego policyjnego partnera Ortegi, a także jej życiowego partnera. Ryker został oskarżony o ciężkie przestępstwa i desłany do „zamrażarki”.

Takeshi nic nie wie o planach Bancrofta, dopóki ten nie składa mu oferty: odzyska wolność, dostanie ułaskawienie, jeśli w zamian rozwiąże zagadkę morderstwa. Jego, Bancrofta. Ktoś zabił go niszcząc mu strzałami stos, jednak był zabezpieczony na podobne sytuacje: ma własnego satelitę, który raz na dobę robi kopię jego stosu, a w prywatnych laboratoriach dość spory zapas swoich sklonowanych powłok. Niestety, do zabójstwa doszło przed dobową aktualizacją, nie pamięta więc nic z ostatnich godzin przed atakiem. Policja uważa, że chciał popełnić samobójstwo, Bancroft jednak taką myśl kategorycznie odrzuca.

Przez 10 odcinków serialu śledzimy, jak Takeshi Kovacs dochodzi do prawdy o zabójstwie Bancrofta. Ale oprócz tego twórcy serwują nam też obraz przyszłej ludzkiej egzystencji. Modyfikacje genetyczne, wszechobecna wirtualność, miasta i ulice niczym ze scen Blade Runnera. Z jednej strony widok jest fascynujacy, z drugiej – dość przerażający. Widzimy np. hotel prowadzony przez Poe, wirtualnego recepcjonistę ze związku zawodowego sztucznej inteligencji. Albo babcię detektyw Ortegi – kobieta dawno zmarła, więc by mogła spędzić z rodziną święta Ortega „wypożycza” ciało olbrzymiego, łysego i wytatuowanego przestępcy, w które wkłada stos swej babci. Obserwujemy, jak torturowanie człowieka w wirtualnej rzeczywistości co prawda nie uszkadza mu fizycznie ciała, ale potrafi zabić lub doprowadzić do nieodwracalnego obłędu.

Poznajemy wcześniejsze losy Kovacsa. Jak stał się Emisaruszem, o co walczyli, jak zostali zdradzeni i pokonani. Takeshi odkrywa, że najczarniejszym charakterem tej historii jest Reileen – jego własna, dawno zaginiona siostra. Również ona stała za zamachem na Bancrofta, a wszystko spowodowane było wspomnianą wcześniej „Poprawką 653”, której uchwalenie uderzyłoby w jej nielegalne interesy na dziesiątkach planet. Miała haka na niego – Bancroft był seksualnym drapieżnikiem, którego łatwo było wrobić w zabójstwo dziewczyny. Choć jej nie zabił, uwierzył w to i zgodził się wykorzystać swe wpływy do zablokowania poprawki. Sumienie jednak nie dawało mu spokoju, chciał to zmienić, a na to Reileen nie mogła się zgodzić. Ona też zniszczyla Rykera, partnera Ortegi, który zaczął za bardzo interesować się nieudanym zabójstwem Bancrofta.

Kovacs odzyskuje wolność. choć jego siostra ginie, a Bancroft zostaje aresztowany. Żegnamy się też z Takeshim takim, jakiego poznaliśmy: Ryker zostaje uniewinniony, więc jego powłoka wraca do niego. Netflix zapowiedział 2. sezon serialu, oparty na kolejnym tomie przygód Kovacsa Upadłe anioły – w nim w główną postać wcieli się Anthony Mackie (znany m.in. z filmowej serii Avengers).

Obsada 1. sezonu:

  • Joel Kinnaman – Takeshi Kovacs
  • James Purefoy – Laurens Bancroft
  • Martha Higareda – Kristin Ortega, detektyw
  • Chris Conner – Edgar Poe, wirtualny recepcjonista
  • Dichen Lachman – Reileen Kawahara, siostra Takeshiego
  • Renée Elise Goldsberry – Quellcrist Falconer, przywódczyni Emisariuszy

Altered Carbon (Modyfikowany węgiel)
Emisja: od lutego 2018
Produkcja: USA (Netflix)